خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی کتاب

معرفی کتاب

معرفی کتاب "روانشناسی عزت نفس" اثر دکتر ناتانیل براندن

دکتر ناتانیل براندن متولد 9 آوریل 1930 برامپتون اونتاریو /آمریکا -روان درمانگر و نویسنده بود که بدلیل سالها تحصیل و تحقیق در زمینه روانشناسی عزت نفس شهرت فراوانی را کسب نمود.

از جمله آثار فاخر این پزشک بزرگ میتوان به "روانشناسی عزت نفس " اشاره کرد.او در این کتاب به تعریف عزت نفس و راه های افزایش آن پرداخته. از نظر ایشان عزت نفس دو جنبه‌ی مرتبط به هم دارد:‌ احساس کارآمدی شخصی و احساس ارزش شخصی. عزت نفس ترکیبی است از اعتماد به‌ نفس و احترام به خود. عزت نفس یعنی اعتقاد داشتن فرد به این که توانایی‌ها و شایستگی‌های لازم برای زندگی را داراست و لیاقت زندگی کردن را دارد.


بطور کلی و عمومی عزت نفس، باور و اعتقادی است که فرد، دربارهٔ ارزش و اهمیت خود دارد. حرمت نفس را می‌توان با عوامل مختلف توضیح داد مثل اینکه فردی که حرمت نفس دارد اعتقاد دارد که انسان مقدّس است و نمی‌توان او را قربانی اعتقادهای دیگران کرد، عامل دیگر اینکه انسان‌ها با هم تفاوت دارند یعنی بین افراد با نژادها و قومیت‌های مختلف هیچ فرقی وجود ندارد و همین‌طور انسان‌ها با هم برابرند، عامل دیگر خود دوستی و رضایت داشتن از آنچه که هستم و هرچه که هستم و همین‌طور نداشتن خجالت از وجود خود است. اصولاً می‌توان حرمت نفس را در امور مختلف زندگی شرح داد. افرادی که دارای حرمت نفس پایین هستند در زندگی خود با مشکلات فراوان روبرو می‌شوند .

عزت نفس یکی از عوامل تعیین کننده رفتار انسان به شمار می­‌رود.در حقیقت برداشت و قضاوتی که افراد از خود دارند تعیین کننده چگونگی برخورد آن‌ها با مسائل مختلف است.


دکتر براندن در کتاب خویش راهکارهای افزایش عزت نفس را در شامل شش مرحله بیان مینماید :

مرحله اول :زندگی آگاهانه است :یعنی هر آنچه وجود دارد را همان گونه که هست بپذیریم یعنی فاصله گرفتن از دنیای خیالی و شناخت واقعیت‌های دنیای پیرامونی و درونی‌مان است.

 مرحله دوم خودپذیری :یعنی جای اینکه خودمان را کوچک کنیم، احساسات و افکار و رفتارمان را بپذیریم و خود دوست باشیم.

 مرحله سوم :زندگی مسئولانه :به این مفهوم که خود تصمیم می‌گیریم و پای تصمیم‌مان می مانیم. مرحله چهارم :ابراز وجود :در واقع ابراز وجودی که خودمان باشیم و حرفمان را براحتی بیان نماییم. مرحله پنجم :زندگی هدفمند :پس باید تصمیمات و رفتارمان با اهدافمان‌ هم راستا باشد.

 و مرحله آخر و ششم :یکپارچگی شخصی :به نوعی انطباق رفتارمان با افکار و اعتقاداتمان است.

نویسنده خود مطالعه این کتاب راهبردی و ارزشمند را به تمامی علاقه مندان به علم روانشناسی توصیه مینماید بخصوص اساتید-دانش آموزان و دانشجویان و... . وی در سال 2014 میلادی از دنیا رفت ولی آثار مفید و گرانبهایی از او بجا مانده که باعث پیشرفت علم روانشناسی در شاخه مزبور گردیده است.




بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده